Det er i pauserne det sker

Det er i pauserne det sker

Katten gør det, hunden gør det, fuglene gør det.
Alle og alt i naturen gør det.
Praktiserer pauser med stilhed. Ingen aktivitet.
.
Har du husdyr, så iagttag hvordan de – på helt naturligste vis holder masser af pauser. Splatter ud og overgiver sig til “at nu er det pause”.
.
Vi kan ikke undgå at blive påvirket af det liv der er fremherskende i dag. Nemlig fuld aktivitet. Både mentalt og fysisk. I arbejdet er der forventning om, at du er på og aktiv hele dagen. Koncentreret. Fokuseret. Hele tiden nå nye mål. Bedre job. Bedre løn. Der er krav i familien. Børn. Oplevelser. Hus. Fritidsaktiviteter.
Og alt sammen er jo godt, når bare det gør dig glad. Giver dig energi. Og du ikke overforbruger af dig selv.

Og den tager vi lige igen. NÅR DU IKKE OVERFORBRUGER AF DIG SELV!

Hvordan ved du, om du overforbruger af dig selv?
Tja, typiske tegn er forbrug af stimulanser som kaffe, sukker, alkohol.
Et andet typiske tegn er, når du begynder at blive irriteret. Ikke kan rumme andre. Du bliver negativ. Og alle dine “værste sider” begynder at titte frem. .
.
Men uanset om du overforbruger dig selv eller ej, så er der stadig brug for pauser. For åndehuller. Tidpunker hvor du laver ingenting. Piller næse. Kikker ud i luften. Sætter dig på en bænk og iagttager hvad der sker omkring dig. Lader roen falde over dig. Mærker vejret. Ser de mennesker der passerer forbi. Og bare iagttager.
.
Jeg ser rigtigt mange mennesker som i deres grundvold er ressourcestærke. På alle mulige måder.
Men når de ikke giver sig selv pauser. Tid til at lade op. Får næring. Så bliver de trætte. Langt inde i sjælen. Og alle skyggesiderne begynder at komme frem. Alt det negative.
Og pludselig er noget ikke længere godt. Alt bliver overskygget af skyggerne.
Det gode er, at det giver anledning til at arbejde med sig selv. Med at anerkende hvordan vi som mennesker også er. Og med det, en forståelse for, hvordan andre er.
Men den enkle vej er faktisk at blive ladet op. Holde pauser. Komme i balance. Komme i overskud.
For når vi er det, er vores indgangsvinkel til livet, og det vi skal tage os af, noget helt andet.
Og giver helt andre resultater.
.
Og det er ganske enkelt.
For du bærer stilheden med dig.
Inden i.
Det er din.
Blot et spørgsmål om du vælger den.
.
Du fanger stilheden ved at flytte dit fokus til den.
Bevidst placere dit fokus på fx dit åndedræt. Luften der passerer ind gennem dine næsebor. Luften der passerer ud gennem dine næsebor.
Dermed stopper du automatisk larmen.
Stopper aktiviteten.
.
Stilheden fanger du også ved at gå ud i naturen.
Naturen er stilheden.
Og du kan ikke undgå at blive påvirket, når du er ude i den.
Det er muligt, at du får lov se, hvilket aktivitetsniveau du rent faktisk bærer med dig, når du oplever kontrasten. Men kun for at slippe. Og give dig over i stilheden.
Og paradoksalt er det stilheden, der er det mest nærende.
Ikke alle aktiviteterne.
.
Så giv dig selv en dag i dag med pauser.
Når du har mulighed for det.
Gør det let.
Enkelt.
En pause på 5 nærværende åndedræt er en pause.
En smut ud i den friske luft er en pause.
Så bare gør det.
I dag.
Og du har med garanti lyst til også at gøre det i morgen.
.
Lad dagen i dag være dagen, hvor du vælger at have pauser i dit liv.
Balance mellem aktivitet og ro.
.
For det er i pauserne at alting falder på plads.
Det er her løsningerne dukke op.
Det er her de kreative ideer dukker op.
Og det er her, du ser tingene fra en anden vinkel.

 

No Comments

Post a Comment